Friday, January 11, 2013


TAWADHUK (RENDAH DIRI)

Pengertian

*   Tawadhuk ialah suatu sifat tidak merasa bangga, tinggi diri dan sombong atas kelebihan yang ada pada dirinya dan tidak memandang rendah di atas kekurangannya dan kelemahan orang lain.
*   Menurut Ibnu Taimiyah: Tawadhuk ialah menunaikan hak Allah s.w.t dengan bersungguh-sungguh, taat menghambakan kepada Allah dan tanpa menganggap dirinya tinggi.
*    Seorang yang merasa bertawadhuk (merendah diri) itu disebabkan ia merasa besar/tinggi, hanya saja ia merendah dan perasaan besar/tinggi diri itulah hakikat kesombongan dan itu pula erti takabbur yang dikatakan oleh Nabi s.a.w: "Alkibru batharul haqqi wa ghamth unnas." (Sombong itu ialah menolak kebenaran dan menghina orang lain). Menghina orang lain disebabkan merasa diri besar dan tinggi lagi mulia.

*      Firman Allah s.w.t:
ôÙÏÿ÷z$#ur y7yn$uZy_ Ç`yJÏ9 y7yèt7¨?$# z`ÏB šúüÏZÏB÷sßJø9$# ÇËÊÎÈ
Dan rendahkanlah dirimu terhadap orang-orang yang mengikutimu, yaitu orang-orang yang beriman. (Surah as-Syu’ara: 215)

*      Rasulullah s.a.w bersabda:
“Beliau setiap kali diminta, selalu memberi atau diam” (Riwayat Hakim)


*      Asysyibly berkata:
"Siapa yang merasa diri berharga, maka ia tidak bertawaduk" (tidak ada bahagian dalam tawadhuk).

 Ciri-Ciri Orang Yang Memiliki Sifat Tawadhuk
1.     Mudah menerima pandangan orang lain, walaupun dia juga ada pandangannya sendiri.
2.   Dia sangat sabar dalam perbincangan. Dia tidak mudah marah atau emosional. Dia lebih      mahu menjaga suasana harmoni dalam perbincangan tersebut daripada bertegang leher dengan rakan-rakannya.
3.  Dia tidak memilih-milih kawan. Dia boleh bergaul dengan semua orang, tidak kira samada orang bawahan atau orang atasan, kaya atau miskin, sihat atau sakit.
4.  Dalam pergaulan, dia lebih suka menjadi pendengar dan hanya akan bercakap bila perlu sahaja. Dia tidak sewenang-wenangnya akan memotong percakapan orang sebaliknya memberi peluang orang itu menghabiskan percakapannya.
5.     Dia mudah memberi maaf kepada orang yang tersilap dengannya. Dia tidak mudah memarahi atau menghina orang tersebut.

Cara Memupuk Sifat Tawadhuk Dalam Diri

*      Membaca, memahami, dan mengamalkan Al Quran.
v  Cara ini akan melahirkan cinta dan kerinduan kepada-Nya, syukur dan sabar, tawadhuk (rendah hati) dan khusyuk, serta seluruh sifat yang boleh mengantarkan pada cinta dan redha-Nya.(Ibnu Rajab, Ikhtiyaar Al-Uula, hal 114)

v  Firman Allah s.w.t:

ë=»tGÏ. çm»oYø9tRr& y7øs9Î) Ô8t»t6ãB (#ÿr㍭/£uÏj9 ¾ÏmÏG»tƒ#uä t©.xtFuŠÏ9ur (#qä9'ré& É=»t6ø9F{$# ÇËÒÈ ë=»tGÏ. çm»oYø9tRr& y7øs9Î) Ô8t»t6ãB (#ÿr㍭/£uÏj9 ¾ÏmÏG»tƒ#uä t©.xtFuŠÏ9ur (#qä9'ré& É=»t6ø9F{$# ÇËÒÈ
“Ini adalah sebuah kitab yang Kami (Allah) turunkan kepadamu, yang di  dalamnya penuh  berkah, supaya mereka memperhatikan ayat-ayat-Nya dan supaya mendapatkan pelajaran orang-orang yang mau menggunakan akalnya”. (Surah Shaad: 29)

*     Mendekatkan diri kepada Allah dengan amalan-amalan sunah setelah melaksanakan yang wajib.

v  Abu Hurairah r.a. berkata, bahawa Rasulullah saw. bersabda,
“Tidak ada amalan yang paling Aku cintai dari hamba-Ku kecuali apa yang telah  diwajibkan kepadanya. Dan Aku mencintai hamba-Ku yang sentiasa mendekatkan diri kepada-Ku dengan amalan-amalan sunnah” (Riwayat Bukhari)

*   Memperbanyakkan zikir, baik dengan lisan ataupun perbuatan. Allah swt. memerintahkan untuk memperbanyak zikir dalam setiap kesempatan.

v  Firman Allah s.w.t:
            “Dan zikirlah (ingatlah) Allah sebanyak-banyaknya, supaya kamu beruntung.”(Surah al-Jumu’ah 62:10)

v  Sabda Rasulullah s.a.w:
      Dalam riwayat lain disebutkan, “Sesungguhnya Allah swt. berfirman: Aku  bersama hamba-Ku selama ia mengingat-Ku, dan selama kedua bibirnya masih bergerak menyebut nama-Ku.” (H.R. Ahmad, Bukhari, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, dan Al Hakim)           

No comments:

Post a Comment